رفتن به بالا
  • دوشنبه - 17 اردیبهشت 1398 - 22:06
  • کد خبر : ۳۰۴۳
  • چاپ خبر : سبکی بدیع در نگارش تاریخ آموزش و پرورش
معرفی کتاب تاریخ آموزش و پرورش ارسنجان:

سبکی بدیع در نگارش تاریخ آموزش و پرورش

در حاشیه سفر استاندار فارس به شهرستان ارسنجان از کتاب تاریخ آموزش و پرورش ارسنجان که به کوشش اکبر اسکندری تألیف شده است، رونمایی شد. این کتاب به معرفی مدیران آموزش و پرورش، اسناد و نامه‌های اداری و مدارس و نیز آمار آموزشگاه‌ها و دانش‌آموزان ارسنجان پرداخته است. در ادامه دکتر کاووس رضایی به معرفی این اثر پرداخته است:

عظمت و شایستگی هر قومی و ملتی به عمق و کثرت فرهنگی و تاریخ، اندیشه، هنر، علم و معرفت است. انسان ها هرچه از تاریخ و سابقه فرهنگی خود با خبر شوند به خود می بالند و راه را برای افتخار آفرینی نسل های آینده هموار می‌سازند. بی خبری از گذشته فرهنگی و علمی موجب حسرت و دریغ است تا آن جا که عدم شناخت با راه پرفراز و نشیب تعلیم و تربیت و نادره مردانی که عمر خود را در این مسیر سپری کرده اند بر عمق این حسرت جانکاه می افزاید. پژوهش‌های تاریخی با هر عمق، وسعت، روش، تحلیل، هدف و.. گزارشگر بخش بیرونی عظمت یک ملت و جریان زندگی آنان است نه تصویرگر حقایق آنچه زندگی آنان را تشکیل داده است که این کار به تعبیر مولانا حکایت ظاهر و باطن است:
اسم خواندی رو مسما را بجو
مه به بالا دان نه اندر آب جو
از دانش ها و هنرهایی که در میان عظمت فرهنگی ملت ها نقش موثر و تحسین برانگیزی داشته و دارد، تاریخ‌نگاری در زمینه‌های مختلف است که با روش‌های خاص به بازآفرینی و بازپروری جلوه ها و جریان های برجسته و ستودنی عام و خاص زندگی فرد و جمع در گذر زمان می پردازد. هرچه اسناد و شواهد در این راه بیش تر باشد برعظمت این کار می افزاید. ایرانیان بر اساس سنگ نوشته ها و آثار موجود در این مسیر پیشتاز بوده و در این زمینه آثار گرانبهایی از خود به یادگار گذاشته اند که هر یک از آن ها بخش مهمی از چگونه زیستن را بر اساس اندیشه های خود به تصویر درآورده اند.
از چند سال پیش به پیروی از گذشتگان در تدوین اسناد فرهنگی و آموزشی و گزارش از گذشته و حال جریان های آموزشی چه در دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و حوزه های علمیه، دانشوران و قلمزنانی با روش های جدید علمی-پژوهشی به این کار پرداخته اند که حاصل زحمت های آنان آثار ارزشمندی است که هر یک به طور ویژه عظمت های فرهنگی را در سطوح مختلف بیان کرده است. این کار برای برخی از گستره های جغرافیایی ضرورت بیشتری داشته است. ارسنجان یکی از این حوزه‌های جغرافیای خاکی ایران بزرگ و تاریخ ساز می باشد که از کهن ترین روزگاران تا امروز و با یاری خداوند و عشق به حفظ میراث ارزشمند گذشتگان بر بلندای آسمان همیشه درخشان علوم قدیم و جدید هم چون قرآن، عرفان، خوشنویسی، فقه، ادبیات، منطق، تاریخ و.. نورافشانی و دلبری می کند.
از زمان تاسیس مدرسه علمیه سعیدیه ( 1085 ه.ق) به دست مرحوم حاج سعیدای ارسنجانی – که رضوان الهی بر او باد – تا تاسیس اولین مدرسه به سبک جدید توسط مرحوم ناصرالدین سالار جنگ – که رحمت خدا بر او باد – و تا امروز، این سرزمین دانش بنیان دانش پرور گنجینه دانش مردانی سربلند است که چگونگی سر بر آستان علم و معرفت ساییدن آنان احتیاج به شرح و بیانی داشت که بتواند به تاریخ شروع و ادامه آموزش آنان بپردازد. زمزمه این کار از چند سال پیش در بین دانشگاهیان، فرهنگیان و دیگر دانشوران عزیز به نجوا درآمد، همگان بر ضرورت این کار واقف و علاقه مند بودند و هرگونه تاخیر را موجب حسرت می دانستند، کم و بیش افرادی به طور پراکنده به عزت های آموزشی این شهرستان اشاره می نمودند تا آن جا که گذر ایام و تالیف تاریخ آموزش و پرورش شهرستان های دیگر ضرورت و انجام این کار را بیش از پیش بین عام و خاص جلوه گر نمود تا این که فرهیخته و پژوهشگر گرامی آقای حاج اکبر اسکندری با شور و شوق ستودنی برخاسته از سال ها تحصیل، تدریس، تالیف، عشق به ارسنجان و تاریخ فرهنگی آن با محدودیت‌هایی که همیشه برای گزارش‌های تاریخی وجود داشته، به این کار بزرگ و ملامت آور روی آوردند تا در پاس داشت عظمت آموزش و پرورش ارسنجان بخشی از وظیفه فرهنگی خود را ادا کند و نوید بخش دیگران در این مسیر پر پیچ و خم باشد هرچند تالیف این اثر ارزشمند سختی‌های خاص خودش را داشته، با تلاش و عزمی خستگی‌ناپذیر به شایستگی توانسته اند این کار را به سامان برسانند.

 

«تاریخ آموزش و پرورش ارسنجان» در 515 صفحه گزارش گر واقعی و مصور سال‌ها کار آموزشی در شهرستان ارسنجان می باشد که مولف ارجمند جناب آقای اسکندری بعد از ذکر مقدمه ارزشمند تاریخی، آن را در 20 فصل بیان کرده است. در مقدمه کتاب به تاریخچه تاسیس مدرسه های علمیه و جدید و چگونگی آموزش آن ها پرداخته. ذکر تاریخی راه اندازی مدارس از کهن ترین ایام تا روزگار جدید موجب آشنایی خواننده با عظمت و تلاش‌های شایسته بزرگانی می شود که هیچ مانع و مشکلی نتوانسته در اراده استوار آنان خللی وارد نماید. با توجه به منابع و اسنادی که نویسنده گرامی به سختی با آن ها دسترسی پیدا کرده در این مقدمه به طور نسبتاً فراگیر به عظمت راه اندازی آموزش مکتبی و نوین به ویژه در ارسنجان پرداخته است؛ عظمتی که بیانگر همت دانشوران، فرهنگیان، خیراندیشان و دلسوزانی است که توجه، عنایت و تلاش دیروز نه چندان دور آنان باعث تعلیم، تربیت و فرزانگی هزاران جرعه نوش از آن خوان کرامتی است که کثیری از آنان از گذشته تا امروز و فرداهای افتخارآفرین، فرهیختگی، سعادت و عظمت خود را مدیون آنان می دانند.
بعد از این مقدمه ارزشمند در فصل اول، مدیران فرهنگی ارسنجان از سال (۱۳92 – 1303) و صورت بناهای دولتی و املاک وقفی وابسته به آموزش و پرورش اشاره شده است؛ این فصل یادآور چهره های خاصی میباشد که در امر آموزش و پرورش شهرستان سهم بسزایی داشته و دعای خیر همگان را نثار خود کرده اند.
فصل های دوم تا یازدهم این کتاب شامل نامه هایی است که از سال (۱۳42- ۱۳10) اساس امور اجرایی و آموزشی بوده است.
فصل های دوازده، سیزده و چهارده این کتاب به ریز نمرات، آمار آموزشگاه‌ها، دانش آموزان، کارکنان و معلمان اختصاص دارد. نمونه هایی از ابلاغ آموزگاران و کارکنان پیشکسوت در فصل پانزدهم و معرفی نامه ها در فصل شانزدهم ذکر گردیده. در فصل هفدهم به نمونه هایی از کارنامه های تحصیلی از سال (۱۳48- ۱۳11) و املای دانش آموزان اشاره شده است. فصل های هجدهم، نوزدهم و بیستم در برگیرنده نامه های منطقه ای شدن ارسنجان، نامه های سازمان پیش آهنگی، تصویر چند جلد کتاب درسی و عکس ها می باشد.

آنچه لازم است در این کوته نوشت در عظمت این اثر ارزشمند و نویسنده پرتلاش و نکته سنج آن ذکر شود عبارتند از :
1)پیگیری طاقت فرسا و چندین ساله جهت دستیابی به اسناد و مدارک با مراجعه به مدارس شهر و روستا و واحد های درون سازمانی آموزش و پرورش.
2) دور شدن از کارهای فرهنگی دیگر به خاطر احساس مسوولیت برای تالیف این کتاب، تا آن جا که اگر به کار دیگر فرهنگی می‌پرداختند زودتر و راحت تر به نتیجه می‌رسیدند
3) وسعت اطلاعات و بالا بودن حافظه تاریخی در دسته بندی اسناد و شناخت افراد با توجه به عکس‌های موجود که تعدادی از آن ها به سال های خیلی دور برمی‌گردد.
4) حفظ رسالت امانت داری در امر پژوهش و تألیف که در این کتاب کاملا نمایان است؛ تلاش و توجه ایشان در این زمینه بر این بوده که آن چه در اختیار داشته بی کم و کاست در اختیار دیگران قرار دهد.
5) جرات ورود به این کار با توجه به این که قبل از این اثر، فرد دیگری به این صورت به آن نپرداخته تا ایشان بتواند با الگو گیری و استفاده از آن کتاب و منابع آن، به تالیف این کتاب بپردازد. از آن جا که در عرصه نقد و بررسی، هیچ اثر و نوشته ای نیست که بتواند در اوج جامع و مانع بودن قرار گیرد مولف ارجمند با این نگاه و اراده به استقبال این کار رفته است؛ هر چند وسعت تاریخی و محدودیت‌های موجود در تالیف این کتاب ممکن است نا نوشته هایی را در بر داشته باشد که در چاپ‌های آینده می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
6) تلاش مستمر و هزینه آور در راه جمع آوری اطلاعات و مستند سازی آنان و رسیدن به یقین تاریخی و آموزشی.
امید است این اثر با ارزش مورد توجه همگان قرار گیرد و با تهیه و مطالعه آن بیش از پیش با عظمت آموزشی ارسنجان آشنا شوند و میراث داران شایسته فرهنگی برای آیندگان در آیینه جمال و جلال معروف و اندیشه گردنند تا با نکوداشت نیکان، از آنان به نیکی یاد شود.
نام نیک رفتگان ضایع مکن
تا بماند نام نیکت یادگار
و با یاد یاران دیروز و امروز، یاد خود را خجسته سازند که:
یاد یاران یار را میمون بود
خاصه آن لیلی و این مجنون بود

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه