رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 14 تیر 1398 - 18:35
  • کد خبر : ۳۱۶۲
  • چاپ خبر : برخی مصوبات شورای ترافیک شهرستان پاسارگاد ترافیک زاست
سفیرمردم بررسی میکند:

برخی مصوبات شورای ترافیک شهرستان پاسارگاد ترافیک زاست

شهرستان تاریخی پاسارگاد به مرکزیت شهر سعادتشهر در سالهای اخیر با رشد جمعیت و به تبع افزایش چشمگیر وسایل نقلیه روبرو بوده است که این دلایل در کنار تصمیمات شورای ترافیک در مصوبات این شورا (بستن دور برگردان ها و نصب سرعت گیرها و…) باعث سنگین تر شدن بار ترافیکی در بلوار امام خمینی (ره) شده است که شهروندان از وضعیت موجود به شدت گلایه دارند و مطالبه آنها اصلاح شرایط موجود می باشد‌.

اهتمام شورای ترافیک در سراسر کشور روان سازی ترددها، افزایش رضایتمندی و ارتقاء سطح رفاه شهروندان می باشد اما در برخی موارد ممکن است تصمیمات و طرح های اجرا شده در عمل نتایج پیش بینی شده را نداشته باشند بنابراین بررسی بازخورد این تصمیم ها ضروری بوده و در صورت لزوم تجدید نظر نیز امری منطقی و پسندیده می باشد.

روزانه پیام های مردمی متعدد دال بر اعلام نارضایتی از مسدود شدن تقاطع های بلوار امام و احداث سرعت گیرهای غیر اصولی توسط این رسانه دریافت می شود که وظیفه خود دانستیم به آن به صورت ویژه بپردازیم. از همان ابتدای انجام این کار، در چندین نوبت اشتباه بودن این تصمیم توسط رسانه ها یادآوری شد.

افزایش قارچ گونه سرعت گیرهای غیر استاندارد درشهر سعادتشهر
در قسمت های محدودی از شهر سعادتشهر لزوم احداث سرعت گیر احساس می شود اما اگر استانداردهای لازم در نصب آن رعایت نشود یا مکان یابی آن صحیح نباشد نه تنها اثرگذاری مثبت نداشته بلکه باعث ایجاد خسارات مالی وجانی هم می شود.

افزایش روز افزون و قارچ گونه سرعتگیر های غیر استاندارد و غیر فنی در سطح شهر سعادتشهر نه تنها آرامش را از روح و روان شهروندان گرفته، بلکه به افزایش میزان ترافیک و افزیش تصادفات نیز کمک کرده است.

متأسفانه در شهر سعادتشهر مطالعه دقیقی در مورد طراحی و چگونگی جانمایی سرعت گیر ها صورت نگرفته و غالبا بدون در نظر گرفتن اصول فنی و استاندارد به ساخت این سرعت گیرها مبادرت می شود برای مثال در محله سراج آباد و در سربالایی آبشار سرعت گیر احداث گردیده که دلیل احداث این سرعت گیر قبل از سربالایی برای شهروندان مشخص نیست. در خیابان قصروالدشت نحوه احداث سرعت گیرها به گونه ایست که با کمترین سرعت نیز احتمال آسیب به وسایل نقلیه یا ایجاد تصادف وجود دارد .در بلوار امام(مقابل بانک رفاه سابق) سرعت گیری وجود دارد که پس از مسدود شدن دوربرگردان عملا وجود آن دیگر لزومی ندارد و صدای ترمز وسایل نقلیه سنگین روی این سرعت گیر باعث نارضایتی ساکنان این قسمت از شهر شده است می بایست جمع آوری شود .

انسداد تقاطع ها تنها راهکار نیست
شورای ترافیک با هدف گشودن گره‌هاي ترافيكي و تسريع در ترددهاي شهري و همچنین کاهش آمار تصادفات تصمیم به مسدود کردن چندین تقاطع در شهر سعادتشهر و علی آباد داشته که این مصوبه باعث ایجاد نارضایتی در بین شهروندان شده است.

همه روزه در قالب صدای مردم مطالباتی از سوی شهروندان برای نشریه سفیر مردم ارسال می شود که نشان می دهد مردم از این وضعیت رضایت کافی ندارند و درخواست سهولت در عبور مرور را داشته اند .

یکی از شهروندان با بیان اینکه بستن تقاطع ها تنها راه کار نیست افزود؛ مسئولان مربوطه برای کاهش آمار تصادفات، بار سنگینی را به دوش شهروندان تحمیل کرده اند که برای یک مسیر کوتاه باید مدت زیادی در ترافیک باشیم تا به تقاطع بالای بلوار امام برسیم.

یکی از ساکنان خیابان اصلی شهر می گوید: با حضور یک نیروی راهنمایی و رانندگی میشد تنها نقطه حادثه ساز بلوار را کنترل کرد تا نیاز به بستن این قسمت و طولانی شدن مسیر شهروندان، افزایش مصرف سوخت در کنار حدر رفتن وقت در ترافیک ایجاد شده، نباشیم.

نهادینه سازی فرهنگ رانندگی جایگزین مناسبی برای انسداد تقاطع و ایجاد سرعت گیر ها
در عصر حاضر یکی از مهم ترین شاخص های میزان توسعه یافتگی اجتماعی و فرهنگی در شهرهای مختلف، به میزان توسعه‌ فرهنگ رانندگی بستگی دارد و شاید به همین خاطر شهروندانی که به رانندگی قانونمند اعتقاد دارند و در حین رانندگی بیشتر دقت می‌کنند در سایر بخش های جامعه هم قانون را رعایت می کنند.

مسئولان مربوطه می توانند با فرهنگ سازی رانندگی و تشویق شهروندان به رعایت قانون رانندگی و یا استفاده از توان خود اقدام به جریمه متخلفان نمایند تا قانون شکنی یک عده خاص باعث ایجاد بار بر دوش سایر شهروندان نگردد و سیمای شهر نیز با انسداد تقاطع ها بهم نریزد که البته این مسئله بار مالی سنگینی نیز بر دوش شهرداری می گذارد.

شهرداری صرفا اجرا کننده مصوبات شورای ترافیک است
برخلاف نظر اکثر شهروندان، شهرداری ها در احداث سرعت گیرها، انسداد تقاطع ها و سایر موارد ترافیکی در سطح شهرها صرفا اجرا کننده مصوبات شورای ترافیک هستند و طبق قانون در صورت عدم اجرای مصوبات، هرگونه بروز حادثه برعهده شهرداری ها می باشد.
ریاست شورای ترافیک برعهده فرماندار است و راهنمایی و رانندگی به عنوان کارشناس عضو تاثیرگذار شورای ترافیک می باشد.

لازم به ذکر است اجرای مصوبات این شورا هزینه زیادی برای شهرداری ها به دنبال دارد و از طرفی اجرای مصوبات نشانه رضایت شهرداری از این مصوبات نمی باشد.

کلام پایانی این که رسانه ها به عنوان نمایندگان افکارعمومی وظیفه دارند مشکلات مردم را بیان کنند. در نقطه مقابل، مسئولین هم بایستی به این درخواست ها توجه نمایند. این که چرا عموما به مطالباتی که از سوی رسانه ها مطرح می شود پاسخی داده نمی شود، جای سوال دارد؟! مسکوت گذاشتن خواسته های مردم نوعی بی توجهی عمدی محسوب می شود.

انتظار می رود یک نفر نماینده از سوی شورای ترافیک به میان مردم برود و از نزدیک دیدگاه‌ها و نظرات آنان را جمع آوری و در صورت لزوم نسبت به تجدید نظر در این تصمیمات اقدام کنند. بی تردید تجدید نظر در تصمیم گیری های اشتباه و غیر کارشناسی یک ضعف و یا شکست محسوب نشده و حتی به عنوان یک امتیاز مثبت مورد اقبال عمومی هم قرار می گیرد.

امیدواریم با تدابیر اعضای محترم شورای ترافیک شهرستان پاسارگاد، تصمیمات بهتری اتخاذ گردد تا شاهد رضایت عموم شهروندان از وضعیت عبور و مرور در سطح شهر باشیم.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه