رفتن به بالا
  • شنبه - 28 مهر 1398 - 16:30
  • کد خبر : ۴۱۸۱
  • چاپ خبر : هدایت تحصیلی اقناعی از دبستان تا متوسطه
سفیرمردم بررسی میکند:

هدایت تحصیلی اقناعی از دبستان تا متوسطه

حمیده بذرگر|هدایت تحصیلی دغدغه ی هزاران دانش آموز ورودی پایه دهم است که اگربا انتخاب آگاهانه همراه نباشد موجب سردرگمی دانش آموزان و خانواده ها می شود.

حمیده بذرگر|هدایت تحصیلی دغدغه ی هزاران دانش آموز ورودی پایه دهم است که اگربا انتخاب آگاهانه همراه نباشد موجب سردرگمی دانش آموزان و خانواده ها می شود.

هدایت تحصیلی دانش آموزان براساس ملاک هایی در پایان دوره ی متوسطه اول یعنی پایه نهم انجام می شود.
اگر تلاش برای یافتن استعداد و علاقه ی دانش آموزان از دوره ی ابتدایی آغاز شود زمانی که دانش اموزان به پایه ی نهم می رسد از بسیاری رویاپردازی های بی مورد درانتخاب رشته و شغل دور خواهند شد و تحت تاثیر جو دیگران قرار نخواهند گرفت.
در سال های اخیر اکثر دانش آموزان رشته ی علوم تجربی و بعد از آن علوم انسانی را ارجح از دیگر رشته ها دانسته و آینده ی درخشان خود را تنها در این رشته ها جستجو می کنند. اما باید به این موضوع توجه داشت، معمولا وقتی دانش آموزی در رشته تجربی تحصیل می کند، آشنایان منتظر قبولی وی در یکی از رشته های پزشکی هستند در حالیکه عملا رسیدن به این آرزو بسیار مشکل است و علاوه بر ایجاد استرس و نگرانی برای دانش آموز و خانواده وی، در اکثر مواقع عدم تحقق این آرزو دانش آموز را دچار فشار روانی زیاد، افسردگی و ناامیدی می نماید.
از طرف دیگر حرکت اجتناب ناپذیر کشور ما به سمت صنعتی شدن و نیاز به مهندس و تکنسین کارآمد در جامعه سبب شده سیاست کلی دولت سرمایه گذاری در رشته های فنی و کارو دانش باشد، تا فارغ التحصیلان این رشته ها بتوانند افرادی کار افرین بوده و علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود و دیگران به حرکت چرخ های صنعت هم کمک نمایند.
تاثیر گذاری عوامل مختلف در سطح جامعه از جمله ایده ال گرایی نسبت به آینده شغلی و رشته های تحصیلی فرزندان از سمت والدین، چشم و هم چشمی خانوادگی، تلاش برای تحقق آرزوهای دست نیافته والدین در فرزندان، عدم آگاهی دانش آموزان از آینده شغلی و رشته تحصیلی و پا فشاری والدین منحصر به یک رشته تحصیلی، باعث شده تا نگاه دانش آموزان به رشته ها واقع بینانه نباشد و این مسئله می تواند آسیب های فراوانی به دانش آموزان و آینده آنان بزند.
با همه این تفاسر چند سالیست که رشته ی تجربی در کشور اشباع شده و در رشته ریاضی و فنی نوعی کمبود و خلاء ایجاد گردیده است. برای حل این مشکل طرح توسعه متوازن پیشنهاد و در نقاط مختلف کشور از جمله ارسنجان به اجرا درآمد. در این طرح با هدف ایجاد توازن، محدودیت هایی برای انتخاب رشته دانش آموزان دوره متوسطه اعمال گردیده اما با گذشت چند سال از شروع اجرای این طرح، مشکلات زیادی وجود دارد که تدبیری برای حل آن اندیشیده نشده است.
برای نمونه مشکل چشم گیری که در شهرستان ارسنجان و بسیاری از نقاط کشور مشاهده می شود این است که اگر دانش اموزی موفق به ثبت نام رشته های علوم انسانی و علوم تجربی در مدارس دولتی نشد به راحتی وی را در مدارس غیر دولتی در همان رشته ثبت نام می کنند و یا اینکه یک سال در یکی از رشته های نزدیک به آن رشته مانند ریاضی تحصیل میکند و سال بعد بدون توجه به توزیع متوازن تغییر رشته می دهد.
حال این سوال در ذهن باقی میماند که آیا تنها با سخت گیری و ایجاد دست انداز در پایه دهم میتوان به توزیع متوازن رشته رسید؟ آیا دانش آموزی که با توجه به فرم هدایت تحصیلی در سال دهم موفق به انتخاب رشته تجربی نشده و با آزمون تغییر رشته سال یازدهم مجاز می شود سرکلاس تجربی بنشیند، توازن سال قبل را برهم نمی زند؟ این تغییر رشته چه تأثیر منفی بر سطح کلاس و وضعیت آموزشی دانش آموزان برجای میگذارد؟ نقش و خاصیت فرم های هدایت تحصیلی و سخت گیری های سال دهم چیست؟
برای درک بهتر شرایط، کمی به عقب برگردیم، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان همواره یکی از چالش‌های جدی وزارت آموزش و پرورش بوده است، آنقدر که از سال1366 تاکنون در 9سند به آن اشاره شده است. بعنوان نمونه، در قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش در سال 1366، فصل سه، ماده 5 آمده است: «برخورداري از آموزش‌هاي عمومي براي كليه دانش‌آموزان كشور بايد به گونه‌اي باشد كه بر حسب استعداد و جنس بتوانند از تعليمات ‌مناسب جهت شكوفايي خلاقيت‌ها بهره‌مند شوند.»
توجه شما را در این ماده به چند کلید واژه: برخورداری – برحسب استعداد – تعلیمات مناسب – شکوفایی خلاقیت جلب میکنم.
آیا همه دانش آموزان در نقاط مختلف یک شهرستان به میزان مساوی از امکانات اموزشی برخوردارند؟ قطعا خیر. برای جبران این ناهماهنگی چه گزینه ای در فرم هدایت تحصیلی در نظر گرفته شده است؟
در مدارس از پیش دبستانی تا سال نهم چه اقداماتی برای شناسایی و کشف استعداد دانش آموز صورت میگیرد؟ ارزشیابی توصیفی در دوره دبستان چگونه اجرا می شود و چقدر توانسته است استعداد دانش آموز را کشف کرده و به وی و خانواده اش آگاهی های لازم را بدهد؟


برای آشنایی دانش آموز از ابتدای شروع تحصیل تا سال نهم، چند کارگاه آموزشی و بازدید از مشاغل مختلف در نظر گرفته می شود؟ میزان اطلاعات معلمان و مشاوران از رشته های تحصیلی و زمینه های اشتغال هر رشته به چه میزان است؟ این اطلاعات چگونه به دانش آموز و خانواده وی منتقل میگردد؟
در دوران تحصیل یک دانش آموز چگونه زمینه برای شکوفایی خلاقیت دانش آموز فراهم می گردد؟ چند درصد از معلمان، دانش آموزان را آنگونه که هستند میپذیرند؟ چرا بجای ایجاد زمینه برای رشد دانش آموز در زمینه استعداد و توانایی خود، همیشه سعی میکنیم او را به مسیری که مد نظر ماست هدایت کنیم؟
علاوه بر همه این مسائل چه اقداماتی برای جذابیت هنرستان ها و معرفی رشته های تحصیلی فنی به دانش آموزان و والدین صورت میگیرد. به نظر میرسد بازدید دانش آموزان متوسطه اول از کارگاه های هنرستان و معرفی فارغ التحصیلان موفق و کارآفرین هنرستان به آنان تأثیر بسزایی در هدایت اقناعی و همراه با رضایت دانش آموزان و خانواده ها به سمت هنرستان ها داشته باشد.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه