رفتن به بالا
  • یکشنبه - 7 تیر 1399 - 13:00
  • کد خبر : ۴۵۸۶
  • چاپ خبر : برنامه ریزی آموزشی در شرایط بحرانی

برنامه ریزی آموزشی در شرایط بحرانی

در سنين نوجواني و جواني آموزش‌هاي رسمي مدارس و دانشگاه‌ها به دو دليل از اهميت بيشتري برخوردارند. نخست اينکه ذهن فرد در اين سن امادگي بسيار بالايي براي دريافت اطلاعات دارد و آنچه در اين دوره سني دريافت مي کند، معمولاً تا پايان عمر از ذهنش پاک نمي شود و دوم اينکه، دوران نوجواني و جواني را مي توان دوران گذار از ايام بي‌مسئوليتي کودکي به روزهاي پر از چالش و مسئوليت  بزرگسالي دانست. قطعاً هر چه فرد در اين دوره، آموزش و مهارت بيشتري کسب نمايد، با آمادگي بيشتري وارد دوران بزرگسالي مي شود.

سفيرمردم|| حميده بذرگر| انسان از همان اولين روزهاي پس از تولد شروع به دريافت اطلاعات از محيط اطراف مي کند. زيرا بقاي خود را در رفع نيازهايش مي داند. برخي از تلاش هاي انسان براي کسب اطلاعات، ناشي از غريزه خدادادي است که در نهاد او قرار داده شده است. اما براي رفع برخي نيازها و ادامه زندگي اجتماعي به آموزش هدفمند نيازمند است. آموزش بخش تعطيلي ناپذير زندگي انسان از ابتداي تولد تا آخرين روزهاي عمر است که در برخي از دوره هاي سني از اهميت بيشتري برخوردار است.

در سنين نوجواني و جواني آموزش‌هاي رسمي مدارس و دانشگاه‌ها به دو دليل از اهميت بيشتري برخوردارند. نخست اينکه ذهن فرد در اين سن امادگي بسيار بالايي براي دريافت اطلاعات دارد و آنچه در اين دوره سني دريافت مي کند، معمولاً تا پايان عمر از ذهنش پاک نمي شود و دوم اينکه، دوران نوجواني و جواني را مي توان دوران گذار از ايام بي‌مسئوليتي کودکي به روزهاي پر از چالش و مسئوليت  بزرگسالي دانست. قطعاً هر چه فرد در اين دوره، آموزش و مهارت بيشتري کسب نمايد، با آمادگي بيشتري وارد دوران بزرگسالي مي شود.

در شرايط عادي آموزش‌هاي رسمي اين دوره به صورت منظم و با روش معين اجرا مي گردد. اما در شرايط بحراني اعم از آلودگي هوا، سيل، زلزله، بيماري هاي فردي و همه گير مثل کوويد19، امکان ادامه آموزش هاي حضوري وجود ندارد. اما با توجه به اهميت آموزش در اين دوره سني آيا مي توان آموزش را در بحران تعطيل کرد؟ اين حوادث چقدر قابل پيش بيني و پيشگيري هستند؟ پاسخ اين سوالات مشخص است. ما پيش بيني دقيقي از زمان رخداد اين حوادث نداريم و از طرفي به دليل اهميت مئله آموزش، تعطيلي گاه و بي گاه آن هم عواقب جبران ناپذيري را متوجه افراد و جامعه  مي نمايد. بهترين عکس العمل زماني رخ مي‌دهد که سيستم آموزشي آمادگي لازم جهت ادامه کار در اين شرايط را داشته باشد.

مطابق با سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، دانش آموز-معلم-مدرسه-خانواده و محتواي آموزشي مهمترين عناصر برنامه درسي ملي هستند. اما تعريف و ويژگيهاي هر يک از اين عناصر در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش فاصله زيادي با واقعيت‌هاي موجود در عرصه آموزشي کشور دارد. آنچه در واقعيت شاهد آن هستيم اين است که مدرسه يک محيط صرفاً فيزيکي است که در آن معلم منبع  و وسيله يادگيري است و دانش آموز شخصيتي منفعل است که منتظر مي ماند تا براي او برنامه‌ريزي کنند. معلم به او درس مي دهد و صرفاً تابع تصميمات معلم و مدرسه است. خانواده نقش چنداني در اين شيوه آموزشي ندارند و محتوا صرفاً مطالب مکتوب و مصور کتاب‌هايي است که در اختيار دانش آموز و معلم قرار ميگيرد. نيمه دوم سال تحصيلي 99-98 کشور در شرايط بحراني شيوع ويروس کرونا قرار گرفت. مدارس و دانشگاه ها تعطيل شدند و امکان حضور دانش آموز در مدرسه وجود نداشت. در اين نظام آموزشي حاکم، عدم حضور دانش آموز در مدرسه به معناي  تعطيلي آموزش است. چرا که دانش آموز ياد نگرفته است براي خودش برنامه‌ريزي کند و محتواهاي آموزشي متفاوتي را به صورت متن، صوت و يا فيلم بررسي نمايد و از معلم خود به عنوان يک تسهيل گر آموزش کمک بگيرد. معلم نيز در توليد محتواي آموزشي و استفاده از ابزارهاي جديد آموزشي تبحر لازم را ندارد نمي‌تواند نقش تسهيل‌گر را به خوبي بازي کند و حتي محتواهاي آموزشي مناسب جهت يادگيري دانش آموز بدون نياز به حضور معلم در دسترس آنان نيست. نتيجه اين که معلم و دانش آموز هر دو تلاش مي‌کنند اما نتيجه مطلوب حاصل نمي شود.

سال تحصيلي رو به پايان است. کرونا هم دير يا زود تمام ميشود. ولي خسارت ناشي از تعطيلي هاي ايجاد شده براي بسياري از افراد خصوصاً دانش اموزان اول دبستان و دوازدهم قابل جبران نيست و تا پايان عمر اين آسيب ها بر زندگي او اثرگذار خواهد بود. کرونا اولين و آخرين عامل تعطيلي مدرسه نيست. وقت آن رسيده است که در روزهاي معمولي که دانش آموزان و معلمان در کنار هم در محيط مدرسه در جريان آموزش قرار مي گيرند، اقدامات لازم براي آموزش در روزهاي عدم حضور در مدرسه نيز صورت گيرد. معلمان و دانش آموزان، مهارت و آمادگي لازم براي تداوم آموزش از راه دور را کسب نمايند تا از سردرگمي در دوران بحراني جلوگيري شود و آسيب ناشي از تعطيلي مراکز آموزشي به حداقل برسد.

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه