رفتن به بالا
  • پنجشنبه - 8 مرداد 1399 - 15:33
  • کد خبر : ۴۷۲۶
  • چاپ خبر : مهارت «نه» گفتن در این روزهای کرونایی

مهارت «نه» گفتن در این روزهای کرونایی

سفيرمردم|داشتم به موارد مثبت کوويد 19 در شهرستان خودمان فکر مي کردم ياد  مهارت «نه» گفتن  در زندگي افتادم.

يکي از مهارت هاي مهم زندگي اجتماعي مهارت نه گفتن و جرات مندي است.

 سفيرمردم|داشتم به موارد مثبت کوويد 19 در شهرستان خودمان فکر مي کردم ياد  مهارت «نه» گفتن  در زندگي افتادم.

يکي از مهارت هاي مهم زندگي اجتماعي مهارت نه گفتن و جرات مندي است.

يکي از شهروندان هفته گذشته تماس گرفته بود که وقتي ما را به مراسمي دعوت مي کنند، ما چگونه نرويم.

کسب مهارت لازم در برخورد با چنين مسائلي يکي از مهمترين آموزش هايي است که بايد به آن توجه شود.

ارتقا اين مهارت در تربيت اجتماعي فرزندان بسيار مهم و حياتي است. بيشتر افرادي که هنجار شکن شده و درگير آسيب هاي اجتماعي مانند اعتياد، فقر و طلاق شده اند از مهارت نه گفتن برخوردار نبوده يا اين مهارت در آنان ضعيف بوده است.

نه گفتن ساده نيست. آن هم وقتي خود ما و ديگران، تمام زندگي‌مان را صرف بهبود مهارت بله گرفتن کرده‌ايم و مي‌کنيم.

ما در ارتباطات و مذاکره‌ها، معمولاً در پي آن هستيم که از طرف مقابل پاسخ مثبت دريافت کنيم.

بخش قابل توجهي از کتابهاي مذاکره هم بر اساس اين هدف تدوين شده و شکل گرفته‌اند.

اما کساني که تجربه زيادي در مذاکره‌ دارند، مي‌دانند که  دست‌يابي به پاسخ مثبت طرف مقابل، تنها يک رو از سکه مذاکره‌ است. روي ديگر سکه، توانايي نه گفتن و به عبارتي پاسخ مثبت ندادن به خواسته‌هاي طرف مقابل است.

البته ذکر اين نکته لازم است که ملاحظه‌کاري و توجه به ديگران از ويژگيهاي مثبت و ارزشمند در فرهنگ ماست که البته موجب شده تا حد زيادي از صراحت کلام در برخوردهاي روزمره و تعاملات اجتماعي ما کاسته شود.

در فرهنگ ما، معمولاً گوينده وضعيت شنونده را در نظر مي گيرد و جمله‌بندي سخنان خود را به گونه‌اي انتخاب مي‌کند که به عواطف و احساسات طرف مقابل کمترين آسيب وارد شود.

اما راهکار هايي براي نه گفتن و رفتار جرات مندانه

1- در نه گفتن روي خود موضوع متمرکز شويد و مسئله را شخصي فرض نکنيد. بطور مثال اگر جايي دعوت شديد، بگوئيد با توجه به خطر شيوع بيماري کرونا در حال حاضر نمي توانيد بياييد و با معذرت خواهي و قول شرکت در مراسم آتي و در فرصت ديگر جبران خواهيد کرد.

2- هنگام نه گفتن، به طرف مقابل اميد بيهوده ندهيد. متأسفانه شايد بتوان گفت، اين هم يکي ديگر از ويژگيهاي فرهنگي ماست که به دليل ملاحظه‌کاري بيش از حد، پس از اينکه پاسخ منفي به طرف مقابل داديم، با جملاتي اميد بخش مي‌کوشيم روحيه وي را بهبود بخشيم.

از چند نفر مورد مثبت کرونا که احوال گرفتم، بسيار پشيمان بودند که چرا به مجلس خانوادگي رفته اند اگر همان زمان به صورت جرات مندانه و با تکنيک هاي مهارتي نه گفته بودند، درحال حاضر درگير کرونا نشده و رنج و درد را تحمل نمي کردند.

3-به جنبه‌هاي مثبت «نه گفتن» توجه کنيد. مجبور نيستيد که به «نه» به عنوان يک پاسخ بد نگاه کنيد. هرگاه به درخواستي نه بگوييد، مي‌توانيد به کارهاي ديگري بله بگوييد که مزاياي زيادي برايتان دارد. با اين روش پس از پاسخ منفي، کمتر احساس گناه مي‌کنيد.

4-با آرامش صحبت کنيد.تلاش کنيد تا صدايتان شبيه زماني باشد که از پشت تلفن صحبت مي‌کنيد. باآرامش، محکم و واضح حرف بزنيد. اگر در صدايتان احساسات، ناراحتي يا ترديد باشد، طرف مقابل از اين ضعف‌تان استفاده مي‌کند و مي‌کوشد تا شما را استثمار کند. اگر آرامش در صدايتان مشخص باشد، طرف مقابل مي‌فهمد که شما فرد معقولي هستيد و امکان دارد گاهي هم نه بگوييد.

5-يک دليل کوتاه بياوريد. يک توضيح ساده و کوتاه در مورد اينکه چرا نمي‌توانيد به درخواست طرف مقابل جواب مثبت بدهيد، باعث متقاعد کردنش مي‌شود. نيازي نيست که توضيح بيش از اندازه بدهيد. دادن توضيحاتي در حد يک يا دو جمله در مورد مشغله‌هايتان کافي است. نيازي نيست که دروغ بگوييد يا بهانه‌هاي الکي بياوريد. به مثال‌هايي که در زير آمده است، توجه کنيد.

من نمي‌توانم فردا با شما به مطب دندانپزشک بيايم، چون فردا شب سالگرد ازدواجم است.

متأسفانه من نمي‌توانم امشب در جشن تولدت شرکت کنم، چون فردا صبح امتحان پايان ترم دارم.

6-به طرف مقابل گزينه‌هاي جايگزين پيشنهاد بدهيد. اگر واقعا از جواب منفي‌تان احساس گناه مي‌کنيد و آرزو مي‌کنيد اي کاش مي‌شد کمکي بکنيد، به طرف مقابل راه حلي جايگزين ارائه کنيد. اگر فکر مي‌کنيد که مي‌شود از راه ديگري به طرف مقابل کمک کرد، آن روش را مطرح کنيد. روش مورد نظر بايد براي هر دوي شما مناسب باشد. نمونه‌هاي از اين موارد عبارتند از:

مي‌‌تواني براي رفتن به دندانپزشکي ماشين من را قرض بگيري، من فردا لازمش ندارم.

من نمي‌توانم امشب در جشن تولدت شرکت کنم، ولي آخر هفته که امتحانم تمام شد، شام با هم مي رويم بيرون و در موردش صحبت مي کنيم.

 

مهارت هاي زندگي اجتماعي نياز به تمرين و تکرار دارند مانند نوشتن، شنا کردن و رانندگي يعني با تکرار تقويت مي شوند. در کودکان و نوجوانان  ارتقا اين مهارت مهم زندگي اجتماعي باعث ارتقا عزت نفس و اعتماد به نفس شده، زندگي آرام تر و کم استرس تري را به ارمغان آورده و باعث مي شود فرد رد آينده کمتر در دام آسيب هاي اجتماعي به ويژه اعتياد بيافتد

 

کورش قنبري 

رئيس شبکه بهداشت و درمان پاسارگاد

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه