رفتن به بالا
  • دوشنبه - 20 مهر 1399 - 08:20
  • کد خبر : ۴۸۰۳
  • چاپ خبر : نمایندگان ادوار حوزه انتخابیه، در رقابت تامین بودجه جا ماندند!
پشت پرده پروژه ناتمام جاده ارسنجان

نمایندگان ادوار حوزه انتخابیه، در رقابت تامین بودجه جا ماندند!

سفيرمردم| در دنياي امروز توسعه زيرساخت هاي عمراني يکي از مهمترين مولفه هاي توسعه يافتگي در هر کشوري محسوب مي شود. چرا که اصولا بخش هاي عمراني بستري اوليه براي شکل گيري پيشرفت دربخش هاي ديگر هستند. اما توسعه عمراني ارتباط مستقيمي با چگونگي تخصيص و مديريت بودجه به اين بخش دارد. درسال‌هاي اخير بسياري […]

سفيرمردم| در دنياي امروز توسعه زيرساخت هاي عمراني يکي از مهمترين مولفه هاي توسعه يافتگي در هر کشوري محسوب مي شود. چرا که اصولا بخش هاي عمراني بستري اوليه براي شکل گيري پيشرفت دربخش هاي ديگر هستند. اما توسعه عمراني ارتباط مستقيمي با چگونگي تخصيص و مديريت بودجه به اين بخش دارد.

درسال‌هاي اخير بسياري از طرح‌هاي عمراني کشور به دليل اختصاص نيافتن اعتبارات لازم در رکودي چندساله مانده اند و يا روند تکميل آنها در بازه زماني طولاني رخ داده است. از سوي ديگر بنا به نظر کارشناسان با توجه به رشد جمعيتي کشور و نياز روزافزون به توسعه زيربناها و زيرساخت ها نوع عملکرد فعلي پاسخگوي نياز جامعه  نيست.

اطلاع دقيق و کاملي از طرح ها و پروژه هاي نيمه تمام در سراسر کشور وجود ندارد،‌ ولي همين اندازه تناقض و نقص هم نشان دهنده حجم بالاي اين طرح هاي نيمه تمام حتي با درصد بالاي پيشرفت درکشور است که برخي از آنها به دليل مرور زمان و مستهلک شدن، حتي ديگر صرفه اقتصادي و بهره وري را نيز ندارد.

رضايي کوچي، رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در سال 96 گفته بود، 600 هزار ميليارد تومان پروژه نيمه تمام در کشور وجود دارد که تکميل آنها در بهترين حالت 30 سال به طول مي انجامد.

اگر بخواهيم براساس معيارهاي فني و منطبق بر اصول محاسبات رياضي به مساله پروژه هاي عمراني به ويژه در بخش هاي زير بنايي همچون راه سازي نگاه کنيم بي ترديد به اين نتيجه مي رسيم که بسياري از پروژه هاي نيمه تمام در صورت اتمام هم ديگر کارآيي لازم را نخواهند داشت.

براي مثال وقتي براساس محاسبات صورت گرفته مقرر شده يک محور خاص به ميزان مشخصي تعريض شود تا پاسخگوي حجم تردد پيش بيني شده در 10 سال آينده باشد ولي با گذشت 15 يا 20 سال هنوز نيمي از آن انجام نشده چگونه مي توان انتظار داشت با اتمام آن  بخشي از مشکل حل خواهد شد يا بيمارستاني که براي جمعيت احتمالآ 60 هزار نفري يک شهر در 5سال آينده تعريف شده ولي با گذشت 20 سال هنوز در مرحله ساختماني باقيمانده است و جمعيت شهر به نزديک 100هزار نفر رسيده چگونه قرار است پاسخگوي نياز واقعي ساکنان آن شهر باشد.

با اين وصف به گفته کارشناسان عمراني بسياري از پروژه ها حتي اگر به اتمام هم برسند اثرات مثبتي به دنبال نخواهند داشت چون تمام محاسباتشان مربوط به گذشته است هرچند مثلا در پاره اي موارد به روز شده اند ولي بايد بپذيريم که اساس برنامه ريزي و طراحي آن مربوط به دو دهه پيش بوده و ظرفيت تغيير پذيري محدودي دارند.

پشت پرده زخم کهنه جاده خرامه- ارسنجان

پروژه نيمه تمام جاده خرامه – ارسنجان مانند زخمي کهنه ايست که هر سال بر وسعت و عمق آن افزوده مي شود. در اين زمينه نمايندگان ادوار مجلس هم در اين حوزه مقصر هستند چراکه سياست ومنش رفتاري واحدي براي واگذاري پروژه ها ندارند و بيشتر نگاه موردي و منطقه اي است و نسخه کلان و ملي نداريم. در رقابت دريافت بودجه حوزه انتخابيه نمايندگاني که قدرت چانه زني کمتري دارند در رقابت توسعه عقب مي ماند.

پروژه جاده خرامه- ارسنجان-سعادتشهر بخشي از يک پروژه ملي است که کدي واحد دارد. معمولا پروژه هاي ملي راه به شرکت ساخت و توسعه جنوب کشور داده مي شود. اين شرکت   پروژه را در سال 1387به شرکت جبل بر  مي سپارد. با توجه به اينکه پروژه يک کد داشته و براي پيمانکار فرقي نميکرده که پروژه از کجا آغاز شود، نماينده مردم سروستان، خرامه و کوار ميتواند نظر پيمانکار را جلب کند و پروژه را از سمت خرامه آغاز کند.

در ادامه بنا به دلايل مشکلات فني پروژه و نواقص کار از شرکت جبل بر خلع يد ميشود و در 25 بهمن 94 و در آستانه انتخابات مجلس دهم کار به شرکت زرين دشت واگذار مي شود. ميزان اعتبار لازم جهت 10 کيلومتر جاده واقع در حوزه شهرستان ارسنجان حدود 30ميليارد تومان برآورد شده بود که تاکنون تنها مبلغ دو ميليارد آن به پيمانکار پرداخت شده است. بغير از اين مبلغ، برآورد مي شود 10 ميليارد تومان ديگر براي احداث يک زيرگذر واقع در ورودي روستاي علي اباد ملک در نظر گرفته شود.

پيگيري هاي سفير مردم در مورد برآورد اوليه پروژه در شهرستان به نتيجه نرسيد تا بتوان مقايسه کرد که هزينه تعلل اين پروژه چه ميزان بوده است اما مخاطبين ما بخوبي مي دانند علاوه بر خسارت هاي فني جاده در اثر استهلاک سالانه، انسان هاي زيادي در اين جاده کشته شده و مي شوند که خسارت آن براي مردم شهرستان ارسنجان قابل جبران نيست.

حسن احمدی

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه