هفته نامه سفیر مردم

رسانه مردمی استان فارس

موزه تخصصی "پاسارگاد" پروژه‌ای که هنوز محقق نشده است

  • ۲۳۵

 موزه پاسارگاد پس از نیم قرن بلاتکلیفی با وعده وزیر ارشاد قرار است که در این دولت به سرانجام برسد.

در اوایل دهه 50 شمسی پروژه‌ای برای ساخت موزه در محوطه پاسارگاد طراحی و شروع شد که با توقف‌های طولانی همراه بود و هنوز هم پس از گذشت 36 سال تکمیل نشده است. 

در حدود سال‌ 1349 پروژه طراحی و ساخت موزه‌ای وسیع که کاربری­‌های نمایشگاهی ـ فرهنگی را در خود جای دهد، در نزدیکی محوطه باستانی پاسارگاد از سوی وزارت فرهنگ و هنر وقت تعریف شد. پروژه‌ای که پس از وقفه چندین ساله در سال 87 عملیات ساخت آن آغاز شد. این موزه دوباره در سال 94 کلید خورد. 

1394 نقطه امیدی برای تکمیل پروژه

مصیب امیری، مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان فارس در خرداد 94 از سرگیری عملیات اجرایی موزه همراه با افزایش وسعت آن خبر داد که بر این اساس از 1700 مترمربع به 4250 مترمربع افزایش پیدا کرده است. براساس صحبت‌های امیری این افزایش وسعت سبب شده که 5 گالری، مرکز انتشارات و پژوهشکده و فضاهای خدمات موزه‌ای در ساختمان موزه جای گیرد.

این موضوع هر چند بارقه امیدی بود که پس از سال‌ها رخ داد ولی باز هم پیشرفت چندانی در پروژه موزه پاسارگاد رخ نداد تا اینکه آبان سال 96 استاندار وقت فارس در بازدیدی از این پروژه دستور تامین بخشی از منابع مالی، از طریق اعتبارات استانی برای اجرایی شدن این پروژه را صادر کرد اما این بار هم وعده‌ها عملی نشده است. 

در همان زمان از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس چنین اعلام شد که این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران با هدف معرفی هنر و معماری دوران هخامنشی در جوار مجموعه جهانی پاسارگاد در استان فارس، در دست ساخت است و به جز آن موزه تخصصی هخامنشی در کشور وجود ندارد.

این موزه می‌تواند با معرفی آثار سایت‌های جهانی و باستانی تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم به عنوان یک جاذبه جدید نقش مهمی در رونق گردشگری و اقتصادی استان ایفا کند. 

 این طرح دارای 44 درصد پیشرفت فیزیکی است و بعد از سالیان سال وقفه از سال 87 تا پایان سال مالی 95، 520 میلیارد ریال اعتبار هزینه برای آن صرف شده  و 100 میلیارد ریال اعتبار جهت اتمام ساختمان این موزه، مورد نیاز است. 

سخن از کمبود اعتبارات در حالی است که محمدحسن طالبیان معاون وقت میراث فرهنگی کشور در تیرماه 96 گفته بود « تکمیل و راه‌اندازی موزه پاسارگاد در اولویت معاونت میراث فرهنگی، پایگاه میراث جهانی پارسه ـ پاسارگاد و میراث فرهنگی استان فارس است و تلاش داریم تا دو سه سال آینده، آن را راه‌اندازی کنیم». 

آن 100 میلیارد ریال و وعده 3-2 ساله برای تکمیل موزه که در سال 96 مطرح شد هیچگاه به سرانجام نرسید تا اینکه در 22 مهرماه امسال همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان فارس محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد اسلامی بازدیدی از این موزه داشت و این پروژه را پیوسته به تاریخ ذکر کرد.

وی در سفر به پاسارگاد نوید داد که موزه این شهر پس از نیم قرن تکمیل شود و برای تکمیل آن 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اعتبار کافی نداریم
محسن فلاحی، فرماندار شهرستان پاسارگاد نیز در این بازدید اعلام کرد، اعتبارات عمرانی شهرستان پاسارگاد در سال 1400 حدود 8 میلیارد تومان است که 2 میلیارد تومان آن برای تکمیل این موزه اختصاص یافته اما با این اعتبارات به زودی نمی‌توان آن را به بهره‌برداری رساند و سالیان زیادی به طول می‌انجامد.

حال در خبری تازه محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس از قول قطعی برای تامین اعتبار این موزه خبر داد. وی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به جلسه‌اش با وزیر ارشاد اشاره کرد و از قول مساعد برای تکمیل این موزه خبر داد.

استاندار فارس گفت: 4 پروژه تالار مرکزی شیراز، موزه پاسارگاد، کتابخانه ارسنجان که سالیان سال بلاتکلیف و نیمه تمام رها شده بودند با قول وزیر ارشاد و تامین اعتبار لازم در همین دولت تعیین تکلیف می‌شوند.

ایمانیه همچنین با اشاره به علاقه و تقاضای ادب پژوهان و استادان دانشگاه شیراز از کلنگ‌زنی بنیاد حافظ‌شناسی در همین امسال خبر داد که این امر با حضور وزیر ارشاد انجام می‌شود.

محمدرضا امین، کارشناس فنی موزه‌های استان فارس پیش از این در گفت‌وگو با تسنیم این موزه را موزه تخصصی هخامنشی اعلام کرد که نه تنها آثار کشف شده از این محوطه بلکه هر آنچه را معرف فرهنگ این دوران باشد، در خود جای می‌دهد و نقش مهمی در معرفی این دوره تاریخی و تمدنی آن دارد. 

کارشناس فنی موزه‌های استان فارس معتقد است که با ساخت این موزه محوطه پاسارگاد نقش مهمی در تکمیل محوطه جهانی پاسارگاد دارد. 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی