-
دوشنبه, ۱۳ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲ ق.ظ
-
۳۱۹
نماینده مردم مرودشت در مجلس میگوید اگر حمایت دولت از خودروسازان کارگشا و درست بود این سئوال مطرح است چرا پس از ۵۰ سال حمایت تمام قد از آنها، این صنعت امروز در نقطهای قرار گرفته که خودروسازان بیان میکنند حدود ۱۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و بدهی به مردم، بانک و.. دارند؟ این وضعیت نشان میدهد که حمایت صورت گرفته، درست نبوده است.
جلال رشیدی کوچی درباره افزایش قیمت خودرو، اضهار داشت: اگر حمایت دولت از خودروسازان کارگشا و درست بود چرا پس از 50 سال حمایت تمام قد از آنها، این صنعت امروز در نقطهای قرار گرفته که خودروسازان بیان میکنند حدود 185 هزار میلیارد تومان زیان انباشته و بدهی به مردم، بانک و.. دارند؟ این وضعیت نشان میدهد که حمایت صورت گرفته، درست نبوده است.
نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان ادعا میکنند که قیمت تمام شده تولید بیش از قیمت فروش خودرو است بنابراین زیانده هستند، با فرض درستی این ادعا، درخواست این شرکتها مبنی بر آزاد شدن قیمت خودرو را مشروط بر آزاد شدن واردات به گونهای که نرخ تعرفه واردات کنونی طی 3 سال به 20 درصد برسد، میپذیریم.
وی با طرح این پرسش که آیا خودروسازان در بازار رقابتی میتوانند به فعالیت خود ادامه دهند؟ اضافه کرد: در حال حاضر قیمت کارخانهای دنا اتوماتیک که به نوعی لوکسترین محصول خودرسازان کشور است، حدود 400 میلیون تومان است در حالیکه در سایر کشورها با این عدد میتوان محصول باکیفیتتری خریداری کرد باید به این نکته نیز توجه کرد که کارگر ما روزانه 100 تا 150 هزار تومان دستمزد میگیرد و هزینه انرژی در ایران ریالی است حال آنکه خودروسازان خارجی دستمزد کارگر و هزینههای حامل های انرژی را به نرخ دلار میپردازند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره صنعت خودرو پیش از رای اعتماد با اظهارات کنونی وی متفاوت است که این موضوع جای سوال دارد./