هفته نامه سفیر مردم

رسانه مردمی استان فارس

شما عضو شورای شهر می‌شوید نه رئیس جمهور ‌کشور!

  • ۲۸۴

سفیرمردم|با نزدیک شدن به انتخابات، این روزها بازار وعده و وعیدهای کاندیداهای شورای شهر داغ است. آنان از هر روش و ابزار تبلیغاتی استفاده کرده و سعی می کنند خود را مطرح و نظر همشهریان را جلب نمایند تا به هر قیمتی کرسی شورای شهر را تصاحب نمایند.

این روزها برخی از کاندیدا برای کسب آرای بیشتر به نفع خود وعده های رنگارنگی می دهند، آیا واقعا نمی دانند که این وعده ها در حیطه مسئولیت و کار آنان نیست!؟
کاندیداهای شورای شهر و روستا، بهتر است با نگاهی به اختیارات شوراها و بودجه و توان شهر و روستا و نهایتا کل کشور، برنامه بدهند. برخی نامزدهای شوراها وعده‌هایی می‌دهند که رئیس‌جمهور هم نمی‌تواند آن را اجرایی کند و این وعده‌ها چند برابر بودجه شهر یا روستایشان پول می‌خواهد!


*جهت رفع معضلات شهری با راهکار وارد شوید، شورای شهر کاندیدای سوپرمن نمی خواهد!
شورا نهادی است که تصمیمات و مصوبات آن برای اداره بهتر شهر بر مبنای خرد جمعی اعضا گرفته می شود و تابع نظر یک فرد  نیست. به واقع شورای شهر تنها با مشارکت جمعی می تواند به وظایف و اهدافش عمل کند نه با اراده و سلیقه خاص فردی و یا جناحی. پس دادن وعده های ریز و درشت برای جلب آرای مردم راهکار خوبی برای جمع آوری رای نیست، می توان با حضور در بین مردم و سخنرانی صادقانه هم مشکلات و چالش های شهری را گفت و هم برای برون رفت از آن راه چاره بیان نمود. مردم به چهره ها رای نمی دهند بلکه به بهترین برنامه آنهم برنامه واقعی و عملی رای می دهند. وعده های شعاری و کلیشه ای که بعضا در اختیارات شورای شهر نیست اعتماد مردم را به کاندیداها از بین می برد پس کاندیدای محترم لطفا فاز سوپرمن به خود نگیرند و قبل از دادن وعده های ریز و درشت بدانند در صورت ورود به پارلمان شورای شهر به تنهایی نمی توانند تصمیم بگیرند و باید وعده هایی دهند که منطقی و قابل اجرا باشد و بتوانند جهت تحقق وعده های انتخاباتی خود نظر و رای سایر اعضا را نیز جلب نمایند.


*کاندیداهای محترم کمی با وظایف و اختیارات شوراها آشنا شوند
انتخاب شهردار، شناسایی نیازهای شهری و تصویب قانون برای رفع آن‌ها، نظارت بر حسن اجرای مصوبات، تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و تصویب بودجه سالانه شهرداری از اهم وظایف شورای شهر است. به عبارت دیگر، می‌توان شوراها را نوعی پارلمان شهری یا روستایی در نظر گرفت. لذا شوراها در توسعه یا عقب‌ماندگی شهرها و روستاها نقشی اساسی دارند و کاندیداها اگر با این وظایف آشنا باشند با شعارهای پر رنگ و لعاب، مردم را نسبت به خود بدبین و بی اعتماد نمیکند.


*تخریب شوراهای قبل تاکتیک منسوخ شده برخی کاندیداها
این دوره با پدیده ای نادر روبرو هستیم که برخی کاندیدا بجای ارائه برنامه های خود جهت رفع معضلات شهری در محفل های خصوصی و دوستانه خود به عملکرد شوراهای سابق می تازند تا به نوعی با تخریب گذشتگان نام خود را مطرح کنند.
اینگونه که مشخص است فصل مشترک غالب این وعده ها تخریب بی محابای عملکرد گذشتگان است. هر چند شاید در سهل انگاری و کم کاری شوراهای ادوار گذشته بتوان ساعتها سخن گفت و مطلب نوشت اما به نظر می رسد انتخاب این تاکتیک تکراری، دم دستی ترین تاکتیک انتخاباتی باشد و قطعا نقطه آغازین انحراف از آرمانهای تحقق مردم سالاری واقعی در جامعه ماست. چرا که کوبیدن و دستاویز قراردادن عملکرد گذشتگان برای رسیدن به امیال، منافع شخصی و یا گروهی انتخابات را از قاعده خود خارج می کند. بد نیست همه آنانی که در آرزوی تکیه زدن بر کرسی شورای شهر هستند با احصای رفتار و موضع گیریهای خود با احتیاط بیشتری حرکت کنند. شاید دور نباشد که دستی از سر موشکافی و کنجکاوی برای نمایاندن چهره واقعی این مدعیان برون آید.
این کاندیدایی که بیرون گود نشسته اند و با محدودیت های مالی، مشکلات بیشمار شهری و هزینه های گزاف مدیریت شهری آشنا نیستند قطعا بزودی در صورت موفقیت در انتخابات از نزدیک با سختی های کار مواجه خواهند شد و خود آنان نیز مورد قضاوت های غیرمنطقی قرار خواهند گرفت.


*کاندیداهای شورای شهر باید برنامه شفاف ارائه دهند
این روزها بحث انتخابات شوراها داغ است و همگان بر اهمیت آن آگاه هستند اما آنچه که چندان بدان پرداخته نمی‌شود ضرورت ارائه شفاف برنامه‌ها، پیشینه فعالیت‌ها و تجارب نامزدها در عرصه آشنایی با چالش‌های موجود در مدیریت شهری و توانمندی‌های آنان در راستای بهبود وضعیت شهرها است.
اگر اعضای شورای شهر دارای برنامه مؤثر و کارآمد باشند، می‌توانند به رفع چالش‌ها بپردازند، چرا که اگر برنامه‌ای وجود نداشته باشد نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. واقعیت این است که بسیاری از کاندیدای شورای شهر برنامه‌ای در راستای مسیری که قرار است در جایگاه عضو شورا طی کنند، ارائه نمی‌دهند و حتی از تخصص و تجربه مناسب در حوزه مدیریت شهری برخوردار نیستند، بنابراین با وجود چنین شرایطی چطور می‌توان انتظار شفافیت در شرح و ارائه برنامه‌ها و در نهایت شفافیت در عملکرد آینده را ازآنان داشت.
از کاندیدای محترم درخواست داریم وعده ای بدهند که بتوانند آن را محقق کنند و از همین امروز قبل از انتخابات شرایط خود را بسنجند اگر زمان  لازم جهت پیگیری معضلات شهر و مطالبات مردم را دارند پا در عرصه انتخابات گذاشته و در غیر این صورت از حضور در انتخابات انصراف دهند تا شرایط برای حضور افراد باانگیزه و پای کار فراهم گردد. همچنین شهروندان محترم نیز وظیفه دارند کاملا آگاهانه از بین کاندیدا فرد اصلح را انتخاب کنند تا شرایط برای رفع معضلات شهر هموار گردد.

وحیدمیرازپور

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی