هفته نامه سفیر مردم

رسانه مردمی استان فارس

رضایت فرمانده، خستگی یکساله گذشته را با خود برد

  • ۲۷۵

«مجلس انقلابی»؛ محور ادبیات مخالفان و رقیبان برای تخریب، تهمت و تمسخر بود. یک سال از تشکیل مجلس انقلابی گذشت اما در هنوز بر همان پاشنه می‌چرخد. اگرچه تلاش و پویایی، شاخصه اصلی نمایندگانی است که برای تحقق آرمان‌های بر زمین مانده انقلاب، پا به عرصه گذاشته‌اند اما ماشین تخریب با هدف گمراه کردن مردم، برای گسیل داشتن افراد کارچاق‌کن و به دست گرفتن سکان نمایندگی علیه مردم و در جهت منافع باندها و گروه‌ها، لحظه‌ای از کار نایستاد. در این میان، نگاه رهبر انقلاب به مجلس انقلابی، زاویه‌ای دیگر را نشان می‌دهد و نظرات دقیق ایشان، پوشالی بودن تخریب‌ها و تهمت‌ها را نمایان‌تر می‌کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنج‌شنبه در دیدار تصویری با رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آغاز دومین سال فعالیت مجلس یازدهم، با بیان توصیه‌هایی به نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی برای استمرار ویژگی‌هایی نظیر «حرکت انقلابی و خردمندانه»، «تلاش بی‌وقفه» و «کارآمدی و مردمی بودن» افزودند: همه مجالس همان‌گونه که امام بزرگوار فرمودند باید خود را عصاره فضائل درخشان و متعدد ملت قرار دهند. ایشان عملکرد مجلس در یک‌سال اخیر را نشان‌دهنده تلاش، همت بلند و کارآمدی خواندند و حضور نیروهای جوان و پرتوان در کنار نیروهای دارای سوابق تقنینی و اجرایی را، موجب توفیق مجلس در تصویب لوایح و طرح‌های مهم و متعدد دانستند و با تشکر از حضور رییس و نمایندگان مجلس در میان مردم و سفرهای استانی گفتند: این حرکت بسیار خوب را ادامه دهید و همیشه در کنار مردم بمانید.
«مردمی بودن»، وجه تمایز این مجلس با مجالس دیگر است. حضور مستمر رییس و نمایندگان در بین مردم سراسر کشور، بهارستان‌نشینان را دست‌یافتنی کرده است و انتقال مشکلات و مسائل، حالا به شکل حقیقی و چهره‌به‌چهره، انجام می‌گیرد. اگرچه این روند و حضور قالیباف و همکارانش به مذاق برخی خوش نیامد و در یک سال گذشته مدام وی را متهم به نمایش و زمینه‌چینی برای حضور در ماراتن رسیدن به صندلی پاستور ارزیابی کردند اما حالا به‌راحتی می‌توان این اظهارات را سنجید. رییس مجلس با عدم ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، تمام تهمت‌ها را بی‌پایه کرد و تخریب‌ها علیه وی در همان مرحله سیاسی، باقی ماند. بازی سیاسی با قالیباف به بیش از هر زمانی، نیت طراحان آن را نشان داد و در آغاز سال دوم مجلس، دستان مخالفانش را خالی‌تر از قبل کرد. رهبر انقلاب در ادامه دیدار با رییس و نمایندگان مجلس تصویرسازی منفی از مجلس یازدهم را حرکتی بدون انگیزه‌های دلسوزانه و اصلاحی خواندند و افزودند: برخی انتقادات به قصد اصلاح و تکمیل صورت می‌گیرد اما در تصویرسازی منفی، این انگیزه‌ها وجود ندارد، نمایندگان مجلس باید با بی‌اعتنایی به این کارها، به اجرای وظایف خود ادامه دهند و در رفتار و گفتار بهانه‌ای به دست دشمنان و اینگونه مخالفان ندهند. «تخریب‌ها» و «سیاه‌نمایی‌ها» تا آنجا پیش رفته است که رهبر انقلاب هم نسبت‌به آن هشدار می‌دهند و به نمایندگان مجلس تذکر می‌دهند که نسبت‌به این روند بی‌اعتنا باشند و کار خود را دنبال کنند. ایجاد حاشیه و تصویرسازی منفی، تنها مجلس، رییس و نمایندگان آن را نشانه نمی‌رود و دود این اقدامات و تحرکات، به چشم ملت خواهد رفت. مخالفان و رقیبان با ایجاد خلل در کار مجلس انقلابی هدفی جز ایجاد مشکل برای مردم ایران ندارند.
 
ضرورت افزایش کارآمدی مجلس
 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه در بیان چند توصیه به نمایندگان منتخب ملت در مجلس افزودند: توصیه اصلی، انقلابی ماندن و حفظ ویژگی‌هایی نظیر «تحرک و تلاش بی‌وقفه» است، چراکه خداوند به فرموده قرآن کریم، ملائک رحمت خود را بر کسانی نازل می‌فرماید که در صراط مستقیم، استقامت به خرج دهند. رهبر انقلاب با اشاره به انحراف تدریجی برخی عناصر، گفتند: برخی در اوایل، پرتوان و با حرارت بودند اما وسوسه‌های مال، مقام و شهرت، راه‌شان را کج کرد و گاه ۱۸۰درجه تغییر داد. ایشان، انقلابی ماندن را نیازمند مراقبت دائمی و حساب‌کشی از خود دانستند و افزودند: معنای حقیقی تقوا، مراقبت مدام در مقابل خطرها و لغزش‌هاست. توصیه دوم رهبر انقلاب، «افزایش کارآمدی و وجود عقلانیت و طمأنینه» در مجلس بود. ایشان گفتند: عملکرد مجلس تاکنون خوب بوده اما ریل‌گذاری برای اصلاح امور کشور، کارهای فراتر و فراوان‌تری می‌طلبد و نیازمند وجود آرامش عقلانی و پرهیز از کارهای هیجانی و احساسی است. رهبر انقلاب، مجلس را از مظاهر عمده خرد جمعی در کشور خواندند و با انتقاد از کسانی که در خارج مجلس، انقلابیگری  را به معنای حرف‌های غیرمسوولانه و رفتار هیجانی می‌دانند، افزودند: انقلابیگری  یعنی روحیه اقدام صحیح، عازم و جازم در جهت درست و برگرفته از عقلانیت.

«عقلانیت» در انقلابیگری
 اگرچه در یک سال گذشته تصمیمات مجلس انقلابی با مفهوم انقلابیگری  از سوی دشمنان به تمسخر گرفته می‌شد اما انقلابیگری  را رهبر انقلاب با «عقلانیت» پیوند زده و تبیین می‌کنند که یکی از وجوه انقلابیگری بهره‌مندی از عقلانیت است که در تصمیمات مجلس نیز باید ظهور و بروز داشته باشد.
رهبر انقلاب در ادامه امام‌خمینی را مظهر تمام‌عیار انقلابیگری و عقلانیت خواندند و افزودند: امام؟ع؟ از همه انقلابی‌تر و درعین‌حال عاقل‌تر بود و همیشه پخته‌تر و سنجیده‌تر حرف می‌زد و در این مسیر هیچ‌گاه اصطلاحا کم نیاورد. توصیه دیگر رهبر انقلاب، آسیب‌شناسی رفتار نمایندگان بود.
ایشان، استفاده از توانایی‌های قانونی نظیر سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص به نفع مسائل شخصی، گروهی یا قومی را ازجمله این آسیب‌های احتمالی دانستند و گفتند: از این توانایی‌ها باید فقط در جهت مُرّ قانون و حقیقت استفاده کرد.
رهبر انقلاب، ورود به مسائل اجرایی و تلاش برای سپرده شدن مسوولیت‌های شهری و استانی به اشخاص موردنظر را از دیگر آسیب‌هایی دانستند که نمایندگان در معرض آن‌ها قرار دارند. 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، همچنین نمایندگان مجلس را به مراقبت و دقت در استفاده از تریبون مجلس توصیه کردند و افزودند: گاهی بیان انتقادات در جمع‌های محدود موثر است اما بیان این حرف‌ها در تریبون مجلس بی‌اثر و حتی مضر است. پرهیز از تلاش برای رسیدن به منصب وزارت یا پست‌های اجرایی توصیه بعدی رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس بود.
 
تذکر درباره استفاده از تریبون‌های مجلس
 ورود نمایندگان به مسائل اجرایی اگرچه در دوره‌های پیش نمود و چهره‌ای سیاه از مجلس ساخته بود اما با تاکید رهبر انقلاب و تذکر ایشان، باید در مجلس انقلابی شکل دیگری به خود گرفته و جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود. تلاش برای رسیدن به پست‌های دولتی حالا موردتوجه رهبری قرار گرفته است و نمایندگان مجلس و کسانی که در آینده می‌خواهند به صندلی‌های سبز بهارستان تکیه بزنند، باید دقت داشته باشد که به فکر وزیر و وکیل شدن نباشند.
توصیه به نمایندگان برای استفاده اثرگذار از تریبون‌های مجلس نیز محور مهم و راهبردی، در بیانات رهبر انقلاب است و ایشان به نمایندگان توصیه کردند که از انتقادات بی‌مورد پرهیز کنند. ایشان، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را نیز به‌دقت در این موارد توصیه کردند و افزودند: البته مراقبت درونی نمایندگان موثرتر است. توصیه بعدی رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس، «اهتمام جدی به کار کارشناسی در بررسی طرح‌ها و لوایح و بالا بردن سطح کیفی قوانین» بود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: بالا بودن سطح کیفی قوانین به قوت و عملی بودن، صریح و روشن و بدون ابهام بودن و تاویل‌ناپذیر بودن قوانین است و نمایندگان باید در مورد طرح‌ها و لوایح با صاحب‌نظران مشورت کنند تا سطح کارشناسی ارتقا یابد. رهبر انقلاب یک نکته را نیز متذکر شدند و افزودند: در مسائل حساس و مهم، ترجیح این است که به‌جای طرح، لایحه ارائه شود؛ زیرا موافقت دولت به‌عنوان مجری را به همراه دارد و همچنین از پشتوانه کار کارشناسی بدنه دولت نیز برخوردار است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توصیه به «رعایت اولویت‌ها و مسائل اساسی» افزودند: خوشبختانه در برنامه‌های مجلس، اولویت‌ها دنبال می‌شود اما این موضوع باید به‌طورجدی موردتوجه قرار گیرد و با توجه به شعار سال، اولویت اصلی کشور
 برطرف کردن موانع تولید و پشتیبانی از تولید است؛ زیرا اگر تولید احیا شود، اقتصاد کشور جان خواهد گرفت.رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری توصیه خود به دوره‌های مختلف مجلس در خصوص علاج تراکم قوانین خاطرنشان کردند: باید با مشخص کردن یک مهلت برای این موضوع فکری شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آخرین توصیه خود به نمایندگان با اشاره به کلام پرمغز امام؟ره؟ مبنی بر اینکه «مجلس عصاره فضائل ملت است»، گفتند: این کلام یعنی مجلس باید عصاره فضائل ملت باشد و فضائل ملت هم که در ۴۲سال گذشته و در عرصه‌های مختلف بروز یافته، عبارت‌اند از مجاهدت، ایثار، عزت و اعتمادبه‌نفس، امید و توانایی ایستادگی در برابر مشکلات.در پایان با ترسیم منظومه‌ای محتوایی از بیانات نظارتی و دقیق رهبر انقلاب، از مجلس انقلابی به این نتیجه می‌رسیم که تخریب‌ها علیه رییس  نمایندگان مجلس به سرمنزل مقصود نرسیده است و مجلس انقلابی اگرچه باید با تلاش بیشتر در جهت تحقق آرمان‌های انقلاب، بیش از گذشته فعالیت کند اما در انتخاب مسیر و راه طی‌شده نیز، مطلوب عمل کرده است./صبح نو
رضایت فرمانده خستگی یکساله گذشته را با خود برد
عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس،در توئیتی بیانات راهگشای رهبرمعظم انقلاب درباره مجلس یازدهم را باعث ایجاد انگیزه برای ادامه کار مجلس بیان کرد.
کوچی نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس،در توئیتی نوشت:
«یک سال با تمام سختی‌ها و بی انصافی‌ها گذشت
اما امروز رضایت و خوشحالی فرمانده هم خستگی یکساله گذشته را شست و برد و هم برای یکسال پیش رو چنان انرژی مضاعفی به ما داد که پرقدرت به کارمان ادامه دهیم.»

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی