هفته نامه سفیر مردم

رسانه مردمی استان فارس

کشف کتیبه ۱۵۰۰ ساله در پاسارگاد

  • ۲۰۱


دو کوهنورد کتیبه‌ای سنگی و باستانی به قدمت ۱۵۰۰ سال را در تنگه بلاغی شهرستان پاسارگاد استان فارس کشف کردند.

 این کتیبه به زبان پهلوی کتابی در ابعاد ۹۰ در ۴۰ سانتی‌متر نگاشته شده و به نوعی سه لوح در یک لوح با یک مضمون است.
دو کوهنورد هنگام کوهنوردی در مسیر خود به این کتیبه برخورد می‌کنند که بلافاصله به مسؤولان پایگاه میراث جهانی پاسارگاد خبر می‌دهند. این دو کوهنورد که خواستند از آنان نامی برده نشود، آثار تاریخی را بخشی از گذشته این مرز و بوم دانستند که متعلق به همه ایرانیان است و باید در حفظ و نگهداری از آن‌ها تلاش شود.
به گفته دروردی  عضو مرکز پژوهش‌های کتیبه‌شناسی پارسه ـ‌پاسارگاد، این کتیبه قدمتی به دوره ساسانی مربوط است و در حقیقت، وقفنامه‌ای است که از ساخت یک پل و سد در مسیر راه خبر می‌دهد و برای سازندگان آن دعای خیر شده است.
سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد نیز گفت: متاسفانه برخی از مردم فکر می‌کنند در زیر چنین کتیبه‌هایی گنج و یا اشیاء قیمتی وجود دارد و به همین علت، طرز تفکر، اقدام به تخریب این آثار می‌کنند، در صورتی‌که این‌ها فقط یک کتیبه و سندی بر هویت آثار تاریخی این مرز و بوم هستند و در واقع، این آثار فقط جنبه تاریخی و علمی مهمی دارند.
نصیری حقیقت از مردم خواست در مواجهه و مشاهده با چنین کتیبه‌هایی اداره میراث فرهنگی را مطلع کنید تا به صورت درست از این آثار حفاظت شود.
تنگهٔ بُلاغی، تنگه‌ای در نزدیک روستایی باستانی، بین پاسارگاد و تخت جمشید و در نزدیکی مرکز شهرستان پاسارگاد یا سعادت‌شهر است که به باور باستان‌شناسان زمانی در مسیر راه شاهی یا جادهٔ سلطنتی قرار داشته و از شواهد راه‌سازی دوران هخامنشیان است.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی