هفته نامه سفیر مردم

رسانه مردمی استان فارس

ماما؛ درک نخستین نفس ها، اشک ها و عشق ها

  • ۲۶۲

اولین گریه هر نوزاد دلنوازترین آهنگ حیات است و دستان تو خالق این زیبایست. ای سراپا سبزی! تو، اولین نگاه، اولین لبخند، اولین فریاد، اولین شوق و اولین عشق را نظاره گر هستی. زحماتت را سپاس و روزت مبارک.
به مناسبت روز ماما، گفتگویی داشتیم به مامای نمونه ارسنجانی، که شما مخاطب عزیز را به این گفتگو دعوت میکنیم.

ضمن تبریک به شما به جهت انتخاب شدن به عنوان مامای نمونه، لطفا خودتان را برای مخاطبان ما معرفی بفرمایید. 
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما، نجمه کشاورز هستم کارشناس ارشد مامایی، حدود ۹ سال هست که در حرفه مامایی خدمت میکنم. 
به نظر شما یک ماما باید چه ویژگی هایی داشته باشد و کدام ویژگی از همه مهمتر است؟
به عقیده من یکی از مهمترین ویژگی های ماما، صبر هست و در کنار آن علاقه مندی به این حرفه، وجدان کاری، خوشرویی. مادری که درد زایمان را تحمل میکند قبل از هر چیز نیاز به همراهی و همدلی ماما دارد تا تحمل درد برای او راحت تر باشد.


به نظر شما کدام یک در مامایی می بایست قوی تر باشد؟ علم و مهارت ؟ یا معنویت و حس انسان دوستی؟
مامایی تلفیقی از علم و معنویت است. ماما در زمان بارداری مادر و تولد نوزاد نهایت سعی و تلاشش را میکند تا مادر و نوزاد هر دو به سلامت مراحل زایمان و تولد را پشت سر بگذارند و این دقیقا نمود تلفیق علم و احساس نوع دوستی است.


ویژگی های یک مامای خوب؟
یک مامای خوب علاوه بر مهارت علمی و عملی، باید مهارت ارتباطی خوب، اعتماد به نفس، صبر و تحمل فراوان داشته باشد.


چطور شد که مامایی را به عنوان شغل خود انتخاب کردید؟
بنده مامایی را با علاقه و آگاهانه انتخاب کردم. احساس می کنم هیچ لحظه ای شیرین تر و باشکوه تر از تولد یک انسان نیست و بسیار لذت بخش است که در شادی مادران سهیم هستیم.


مشکلات شغل مامایی را در چه می بینید؟
مامایی در کشور ما قدمت زیادی دارد و حیطه خدمات مامایی بسیار وسیع است. با این وجود مشکلات فراوانی از جمله عدم عقد قرارداد بیمه با ماماها، قرار نگرفتن حرفه مامایی در زمره مشاغل سخت و زیان آور همپنان گریبان گیر شاغلان این حرفه است.


چگونه سختی های شغل مامایی تاثیر منفی بر روحیه شما نمی گذارد؟
به نظرم علاقه فراوانی که به این رشته دارم و اینکه کار ما توام با شادی و تولد هست، تحمل سختی های کار را راحت می کند. 
از شیرین ترین خاطره 9 سال مامایی خود برایمان بگویید.
شیرین ترین خاطرات برای من در هنگام تولد هر نوزاد رقم میخورد. وقتی نوزادی سالم به دنیا می آید و او را در آغوش مادر قرار می دهیم، زیباترین و خوشحال کننده ترین صحنه ها رخ می دهد.


و خاطره تلخ ؟
تلخ ترین آن مربوط به چند مدت قبل است، که مادر بارداری به زایشگاه جهت چک ضربان قلب جنین مراجعه کرد و متاسفانه متوجه مرگ جنین شدیم. ایشان چند روزی حرکات جنین را حس نکرده بود اما، دیر به پزشک مراجعه کرده بود.


اهمیت و برتری زایمان طبیعی در مقایسه با سزارین چیست؟
زایمان طبیعی مزایایی فراوانی دارد از جمله، حجم خونی که مادر طی زایمان طبیعی از دست می دهد، تقریبا نصف خونی است که در یک عمل جراحی سزارین از دست می رود، طول مدت بستری شدن و استراحت برای مادری که فرزندش را از طریق زایمان طبیعی به دنیا آورده، بسیار کوتاه تر از مادری است که سزارین انجام داده و این توانایی در بازگشت زود هنگام به کارهای روزمره از نظر روحی روانی به مادر کمک می کند.
خطرهای بیهوشی در زایمان طبیعی مادر را تهدید نمی کند و نوزاد نیز از داروهای بیهوشی که ممکن است برای سلامتی او خطرناک باشد در امان می ماند.
 زایمان طبیعی به مادر و نوزاد اجازه می دهد در یک ساعت اول پس از تولد که به ساعت طلایی معروف است، با هم تماس داشته باشند و نوزاد از شیر آغازای یا کلستروم که برای او بسیار مفید است، تغذیه نماید.
مادر در طول زایمان طبیعی هوشیار است و به طور کامل در جریان روند زایمان قرار می گیرد، خیلی زود کودکش را می بیند از سلامت او اطمینان حاصل می کند و در نهایت زایمان طبیعی ارزانتر تمام می شود و از لحاظ اقتصادی برای خانواده مناسب تر است.


به نظر شما چرا نگرش زنان جامعه در مورد زایمان طبیعی تغییر پیدا کرده است؟
شاید باور های نادرست و ترس از تحمل درد زایمان طبیعی، دلیل عمده تمایل زنان به عمل سزارین باشد. که با توجه به آموزش هایی که همکاران عزیز ما، در قسمت بهداشت و درمان به مادران باردار ارائه می دهند، امیدواریم که نگرش مادران نسبت به زایمان طبیعی با توجه به مزایا و برتری فراوان آن نسبت به سزارین، بهتر و مثبت تر شود.


وضعیت عمل سزارین در شهرستان ارسنجان چگونه است؟
متاسفانه مادران باردار شهرستان تمایل زیادی به سزارین انتخابی دارند و آمار سزارین هنوز بالاست. با این وجود امیدوار هستیم که با ارائه اطلاعات و آموزش مادران باردار بتوانیم بیش از گذشته به سمت کاهش آمار سزارین گام برداریم.


به عنوان صحبت پایانی اگر مطلبی را مد نظر دارید بفرمایید.
ضمن تشکر از شما، امیدوارم که مسئولین حوزه سلامت بیشتر به مشکلات و دغدغه های جامعه مامایی رسیدگی کنند و معضلات شغلی این رشته برطرف شود.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی